Esimerkkejä

Karilla on vaikeuksia lukion lyhyessä matematiikassa, vaikka muut kouluaineet sujuvat erinomaisesti. Kerto- ja jakolasku sujuvat laskimella, mutta tuntuu mahdottomalta ymmärtää, mitä tekemistä niillä on todellisen elämän kanssa. Muutamassa tunnissa Kari oppii toimivan visualisointistrategian niin, että hän voi nähdä mielessään, mitä murtoluvut oikeasti tarkoittavat. Yhtäkkiä onkin helppoa sanoa, milloin pitää kertoa ja milloin jakaa.

Pekan opinnot kauppakorkeakoulussa ovat sujuneet hyvin, mutta pakollinen kvantitatiivisten menetelmien kurssi on jäänyt roikkumaan. Matemaattinen ajattelukyky on kunnossa, mutta lukion matematiikka on päässyt unohtumaan, eikä luennoitsijan opetustyyli oikein tunnu itselle sopivalta. Pohjataidot ovat kuitenkin olemassa, joten Pekan kanssa päätetään, että käydään tunneilla kurssin harjoitukset yksi kerrallaan yhdessä läpi. Lisäksi erityistä hyötyä osoittautuu olevan keskittymiskykyä parantavista harjoituksista ja edistymisen myötä lisääntyvästä itseluottamuksesta.

Maria on reputtanut matematiikan ylioppilaskirjoitukset. Koko kokeesta tuli vain pari pistettä, ja ajatus kokeen läpäisemisestä seuraavalla kerralla tuntuu mahdottomalta. Työtä ja oppitunteja tarvitaan paljon, ja opetus aloitetaan ihan peruskäsitteistä. Lopulta Marian sinnikkyys palkitaan, ja vaikka osaaminen ei olekaan täydellistä, ylioppilaskoe menee kirkkaasti läpi. Parasta on, että laskeminen on jostain kumman syystä alkanut tuntua hauskalta.

Anna jännittää kovasti ylioppilaskirjoituksia, ja prelissä tuli niin paljon huolimattomuusvirheitä, että pistemäärä jäi selvästi alhaisemmaksi kuin mitä olisi odottanut. Muutaman tapaamiskerran aikana käydään läpi prelissä tehtyjä virheitä sekä ylioppilaskirjoitusten yleisimpiä tehtävätyyppejä. Lisäksi tehdään muutama psykologinen harjoitus jännityksen vähentämiseksi. Koetilanteessa tehtävät sujuvat yllättävän hyvin - ei edes jännittänyt ja edellisenä yönäkin sai nukuttua.

Riku valmistautuu fysiikan yo-kokeeseen. Erityisesti tehtävänasettelun hahmottamisessa ja toimivan ratkaisutavan valinnassa on vaikeuksia. Tunneilla harjoitellaan keskittymistä ja kuvan muodostamista tehtävästä sekä käydään läpi erilaisia strategioita toimivan ratkaisutavan löytämiseksi. Yhteensä Riku käy tunnilla noin 15 kertaa, ja lopputuloksena prelin approbatur vaihtuu ylioppilaskirjoitusten cum laude approbaturiksi.

Oppilaiden nimet on muutettu.